חפש
Generic filters
Exact matches only
Filter by קטגוריות מוצרים
אביזרי מיזוג אוויר
מפזרים
גרילים קיריים
פתרונות ל - VRF
גרילים לאוויר חוזר
מחליפי אריח
מפזרי סילון
מפזרים עגולים
מפזרים קווים
תקרתיים מרובעים ומלבניים
מפוחים
מדפי ויסות
אל חוזרים
וסתי כמות אוויר
מדפי ויסות
מדפי אש ועשן
בקר למדפי אש
מדפי אש ועשן
מנועי בלימו
אביזרים
יריעות קרמיות לעיטוף תעלות
מסננים אלקטרוסטטיים
משקופים עיוורים
פלנומים / מתאמים
פתחי גישה
שחרור עשן וחסמי אש
יישומים לשחרור עשן טבעי
חלונות גג לשחרור עשן
חלונות אוטו' לשחרור עשן
רפפות אוטומטיות לפינוי עשן
פתחי גג לפינוי עשן Bilco
פתחי גג לפינוי עשן Brakel
פתחי גג לפינוי עשן TelForm
מערכות פיקוד לשחרור עשן
מערכות פיקוד קומפקטיות
מערכות פיקוד מודולריות
בקרי משנה להפעלה בחירום
מנועים לשחרור עשן
מנועים לינאריים לחלונות הזזה/גג/כיפות
מנועי שרשרת לפתיחת חלונות קיפ
מנועי זרוע לחלונות כבדים/גג
מנועי דלתות לפיצוי אוויר
מסכים / וילונות עשן ואש
מסכים/וילונות עשן ואש​
יריעות קרמיות ומיגון אש פסיבי (PFP)
מעברים לצנרת וכבלי חשמל​
מיגון אש לתעלות​
חומרים חסיני אש​
מיגון כנגד אש לפלדה​
מעכבי בעירה​
טיפול לממ"דים​
דלתות ומחיצות אש מזכוכית
אביזרים
ידיות
מחזיר שמן
מנעולים
מעביר מתח
מתאם סגירה
צילנדרים
ציר צד
דלתות אש / עשן
דלתות אש מעץ
מחיצות אש

חייגו אלינו

תולדות מיזוג האוויר

תולדות מיזוג האוויר

בימי קדם

מערכות למיזוג אוויר, מפוחים, מפזרי אוויר, מתקני אוורור, צינון ,קירור וכו' נראים לנו כפרי של חידושי הטכניקה בדורות האחרונים אך לא כך הדבר. תרבויות קדומות שצמחו במזרח התיכון ואף במזרח הרחוק חיפשו ומצאו דרכים להקלת מכת החום. לעומת זאת, פינוי עשן השריפות, שהוא היום חלק אינטגרלי של מערכות מיזוג אוויר ואוורור, הוא התפתחות של העת החדשה יחסית.

בעת החדשה

האב הקדמון של מיזוג האוויר הוא הקירור. יש הוכחות לשימוש בקרח לצרכי שמירת המזון אפילו בתקופות פרה הסטוריות. שיטות מתקדמות יותר להקלת עומס החום היו נהוגות כבר אצל המצרים, הסינים, הבבלים, היוונים והרומאים מאות אחדות לפני הספירה, רובן ככולן היו מבוססות על דרכים שונות של אידוי מים. היו גם מערכות של צינורות צמודים לקירות שהזרם של האמות מים הופנה לעבור דרכם ותוך כדי כך לתרום לירידת החום במבנים.

בשנת 1752 ביצעו בנג'מין פרנקלין וג'ון הרדיי באוניברסיטת קיימבריג' נסיון להוכיח את האפשרות להנמכת החום הסביבתי על ידי שימוש באידוי נוזלים נדיפים. הניסוי הוכיח שניתן להגיע לטמפרטורות מתחת לנקודת הקפיאה. פרנקלין הצהיר שהוכח שניתן להקפיא אדם למוות בתהלך שנוסה.

ויליאם קולן מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד ערך בשנת 1756, בתנאי מעבדה מבוקרים, ניסוי מוצלח להגיע לקירור על ידי אידוי אך עדיין לא נמצא לו שימוש מעשי בגלל מורכבות התהליך.

הראשון שתכנן ואף רשם ב-1805 פטנט מעשי לקירור היה האמריקאי אוליבר אוונס שתכנן אך לא הוציא לפועל מתקן קירור המבוסס על תהליך דיחוס ואידוי.

בשנת 1835 בנה באנגליה ג'ייקוב פרקינס אב טיפוס ראשון המבוסס על העיקרון הנ"ל ואף רשם עליו פטנט אך גם הוא לא הצליח לשווק אותו בצורה מסחרית.

ב1842, רופא בשם ג'ון גורי בארצות הברית נתקל בצורך ליצירת תנאים נוחים יותר לחולים בבתי החולים של אז. גם הוא בנה אב טיפוס שעובד והוכיח את המעשיות של התהליך. זו הייתה תחילת הישום של תהליך הדחיסה. אולם גם הוא לא הצליח למסחר את המצאתו. הוא השקיע את שנותיו ואת כל כספו, הלך לעולמו מרושש אך ההיסטוריה זוכרת אותו כנביא מיזוג האוויר המודרני.

תרשים המתקן שפיתח גורי

ב-1902 נכנס לזירה אבי מיזוג האוויר המסחרי וויליס קרייר (Willis Carrier) שפיתח מתקן מיזוג עבור בית דפוס גדול. המתקן עורר התעניינות ובעקבותיה הוקמה Carrier Air Conditioning Company of America.

באותן שנים ההותקנה מערכת מיזוג אוויר המרכזית הראשונה בבנין רב קומות בסן אנטוניו, טקסס.

סטיוארט קרמר היה הראשון שהטביע את המושג Air Condition כאשר בנה ב1906 במפעל טקסטיל מצנן אוויר הפועל על אידוי מים.

המזגן הביתי הראשון יוצר עבור בית אחוזה במיניאפוליס אך לא זכה לשימוש כי הבנין לא אוכלס מעולם.
ב-1931 מזגן החלון הראשון הומצא על ידי צמד מהנדסים אמריקאיים.

מזגני חלון מקשטים עד היום את חזיתות הבתים בכל רחבי העולם. מחיר מזגן חלון שהים הוא מצרך עממי עלה באותו זמן יותר מ-100,000$ של היום.

חברת יצור המכוניות פקרד שילבה בשנת 1939 את המזגן רכב הראשון ברכבי הפאר שלה. היום מערכת מיזוג אוויר מתוכננת כמעט בכל רכב.

בעקבות הדרישה הכללית והשגשוג שאחרי מלחמת העולם השניה ןשיטות יצור המוני הפך המזגן הרבה יותר עממי .ב1953 נמכרים כבר בארה"ב מיליון מזגנים לשנה. תהליך זה היה הגורם המכריע באיכלוס נרחב יותר של במדינות החמות בדרום ארה"ב וברצועת חוף (The Sun Belt)

לתעשיית מיזוג האוויר האמריקאית יש זכות ראשונים בכל העולם. אירופה והמזרח הרחוק נכנסו לשטח הזה מאוחר יותר אבל היום הם מהווים גורמים דומיננטיים בהרבה שטחים. מפזרי האוויר שבמשך שנים לא שינו את צורתם זכו לפיתוחים מתוחכמים הם בצורה והן בתפקוד. מפזרי אוויר דקורטיביים, מפרי אוויר קוויים, מפזרי ג'ט, מפזרי אוויר תקרתיים בעלי מבנה מיוחד ואחרים פותחו על ידי אמריקאיים ואירופאים כאחד.

מיזוג אוויר בארץ

רוב ראשוני המהנדסים והיועצים למיזוג אוויר בישראל קבלו את הכשרתם בארה"ב ועד היום תקנים ישראליים נשענים על הרבה תקנים אמריקאים.

כבר לפני מלחמת העולם השניה הוחל ביבוא מתקני מיזוג אוויר בישראל וקמו גופים אשר התמחו בשטח. באותה עת יחידות המיזוג הובאו ארצה ביחד עם האביזרים (מפזרים קיריים ותקרתיים).

בשנים הראשונות של המדינה כשההסתדרות וסולל בונה היו הגורמים הדומיננטים בכלכלת ישראל, חברת "חירות" השייכת להם שלטה בשוק אולם לא לקח זמן רב עד ש-"אלקטרה" וחברות אחרות התחילו לנגוס בשוק שלה. להחלשות ההסתדרות וסולל בונה הייתה השפעה מכרעת גם על מעמדה של "חירות".

עם תחילת פעילותם של הנ"ל התחילו לפעול גם חברות אחרות אשר יצרו חלקים ואביזרים של מערכות מיזוג אוויר. ההתחלה הייתה בעבודת יד שנעשתה יל ידי פחחים. חברה של פחחות בשם הצלחה הייתה חלוצה בשטח. המפזרים יוצרו מפח פלדה צבוע וחובר על ידי הלחמות. מהר מאד כמה דרישה לגרילים ברמה אמריקאית העשויים מאלומיניום. החברות "מטלפרס" הוותיקה ו"אביזרי מיזוג אוויר" החדשה יותר היו הראשונות. מפזרי אוויר למיניהם –מפזרים קיריים, מפזרי תקרה, מפזרים קוויים , מפזרי אוויר עגולים ועוד יוצרו בארץ ברמה גבוהה. כולם נקראו בלשון העממית "גרילים למיזוג אוויר".

חברת מטלפרס הרחיבה את מגוון מוצריה על ידי יצור מוצרים נלווים כמו מפוחים, דמפרים אש, מדפי אש ועשן, חלונות לפינוי עשן ועוד אביזרים נלווים לתעשית מיזוג האוויר. היא גם הרחיבה את פעילותה בהתקנת מערכות אוורור יחודייות לאוורור חניונים, לפינוי עשן באולמות גדולים תוך שימוש במפוחי האינדוקציה הייחודיים "טייפון". ציוד ומפזרים לדיחוס חדרי מדרגות. מערכות אוורור חדרי אשפה, כיפות לפינוי עשן וחלונות אוטומטיים של מטלפרס משולבים היום כמעט בכל תכנון של מבנים ציבוריים או רבי קומות למגורים. חברת מטלפרס הצליחה אפילו לחדור עם מוצריה לשווקים האירופיים. יצרנית המפוחים "שבח", מחלוצי תעשיית המפוחים, נהייתה לא רק הבולטת בשוק המקומי אלא גם פעילה מאד בחו"ל.

Scroll to Top
גלילה למעלה
דילוג לתוכן